Mijn ouders wonen in een oud Rabobank pand. Deze woning bestaat uit een woonhuis met daar aan vast een kantoor. De bestemming van het pand is gemengd, om precies te zijn kantoorbestemming én woonbestemming. Mijn man en ik wilden misschien wel de helft kopen (het kantoor deel) en laten verbouwen tot een woning met eigen huisnummer, eigen voordeur en eigen oprit. Maar hoe pak je dat aan? Een woning splitsen waar kantoor en wonen functies op rusten. Aangezien dit een uitzonderlijke situatie is en op internet er weinig over te vinden is zal ik vertellen hoe wij het hebben aangepakt.
Begin van de verbouwing
De aannemer had tegen ons gezegd dat ze normaal gesproken elke dag om half 8 beginnen. Ik had mijn wekken om kwart voor 7 gezet zodat ik tijd genoeg zou hebben om mij klaar te maken. Om iets over 7 hoor ik ineens een zware motor draaien voor het huis. Blijkbaar werden er twee afvalcontainers van elk 6 m3 afgeleverd. Dat hadden ze ons dan weer niet verteld. Niet veel later kwam de aannemer zelf en daarna kwamen de bouwvakkers. We hebben een rondje gelopen om het hele pand te laten zien en te praten over wat ze allemaal gingen doen en tot slot waar ze mee zouden beginnen.
Mijn man en ik vertoeven op de zolder van het huis wat verbouwd wordt. De kamer die verbouwd zou worden tot badkamer was als eerste aan de beurt en laat deze nou net precies onder de zolder zitten. Dus vanaf dag 1 was het al een heleboel lawaai onder ons.
De tweede dag was de onderaannemer van het installatiebedrijf ook aanwezig. Ik werd, omdat ik thuis aan het werk was, overspoeld met vragen. “Hoe hoog moet de wastafel gemonteerd worden?”, “Hoe hoog moet de aansluiting voor het toilet komen?”, “Waar komen de lichtknoppen?”, “Waar moeten stopcontacten?”, “Hoe hoog en diep moet het zitbankje in de douche komen?”, “Waar komt de ventilatie unit?”, “Waar komen de verdelers voor de vloerverwarming?”. Uhhhhhh. Allemaal zaken waar ik nog niet over nagedacht had.
Op dag drie is de aannemer op ons verzoek nog even weer langsgekomen. Al die vragen was zo enorm chaotisch dat we even graag wilden bespreken wat het plan nu eigenlijk was. De aannemer zou één persoon op de klus zetten die alle dagen aanwezig zou zijn, alles weet en alles regelt. Een aanspreekpunt voor ons voor de verbouwing. Dit was wel heel fijn en bracht meer rust in de verbouwing voor mij.
Eén antwoord op “Kantoor met woonhuis splitsen in twee woningen [3 – verbouwing]”